Mural en Oventik
"En 500 años se negaron a ver nuestros rostros, ¿Porqué ahora quieren ver nuestras caras? - E Z L N"

1 de Enero de 2010 - XVI aniversario de la Guerra contra el olvido

Historia del Calendario. Para todas las mamaces en su día. 10 de Mayo


Es mayo y la madruga anuncia calores y rubores. Pero no es este mayo ni esta madrugada, no. O sí, es este mayo y esta madrugada, pero 10 años atrás. La luz del fogón pinta sombras y luces en las paredes de la champa del viejo Antonio. Lleva rato que el viejo Antonio se está en silencio, viendo nomás a la doña Juanita que se mira las manos. Estoy a un lado, sentado frente a un pocillo de café. Hace rato que llegué. Vine a traerle al viejo Antonio una piel de venado, a ver si sabía y podía curtirla. El viejo Antonio había mirado apenas la piel, seguía mirando a la doña Juanita mirándose las manos. Algo esperaban. Quiero decir, algo esperaba el viejo Antonio de tanto mirar a la doña Juanita y algo esperaba la doña Juanita de tanto mirarse las manos. Yo mordisqueaba la pipa y esperaba también, pero de todos los que estábamos ahí era el único que no sabía que esperaba. De pronto la doña Juanita suspiró hondo y levantó cara y mirada hacia el viejo Antonio diciendo: "Viene a tiempo el agua". "Viene", dijo el viejo Antonio y hasta entonces sacó su doblador y empezó a forjarse un cigarrillo. Ya sabía lo que eso significaba, así que rápido cargue la pipa, la encendí, y me acomodé para escuchar y guardar, tal y como ahora se las cuento

La historia del calendario

Cuentan los más viejos de los viejos de nuestros pueblos, que en los tiempos primeros el tiempo se andaba así nomás, todo desordenado y dando tropezones como bolo (borracho) en fiesta de la Santa Cruz. Los hombres y mujeres mucho perdían y se perdían porque el tiempo no se caminaba parejo, sino que en veces se apresuraba y en veces se caminaba lento, arrastrándose apenas como viejito renco, y en veces el sol era grande piel que todo lo forraba, y en veces pura agua nomás, agua arriba, agua abajo y agua en medio, porque antes no se llovía sólo de abajo para arriba, sino que llovía también para los lados y en veces hasta de abajo para arriba se llovía. O sea que todo era un relajo y acaso se podía sembrar, cazar o arreglarle a las champas el techo de zacatón o las paredes de varilla y lodo.

Y los dioses todo lo miraban y miraban, porque estos dioses, que eran los más primeros, los que nacieron el mundo, nomás se la pasaban paseando y agarrando macabiles en el río y chupando caña y en veces también ayudaban a desgranar el maíz para las tortillas. Así que todo lo miraban estos dioses, los que nacieron el mundo, los más primeros. Y se pensaron, pero no rápido se pensaron, sino que tardaron porque no muy ligero eran estos dioses, así que pasó un buen rato en que sólo miraron al tiempo pasar dando tumbos por la tierra y ya después que así dilataron pues entonces sí se pensaron.

Ya después de que se pensaron, porque también se tardaron un rato pensando, los dioses la llamaron a la Mamá que le llamaron Ixmucané, y ahí nomás le dijeron:

''Oí pues Mamá Ixmucané, este tiempo que se camina por la tierra no se anda bien y nomás se la pasa brincando y corriendo y arrastrando y a veces para adelante y a veces para atrás y así pues de plano no se puede sembrar, y ya mirás que tampoco se puede cosechar a gusto y ahí están tristeando los hombres y mujeres y ya mucho batallamos para encontrar al macabil y no está la caña donde la dejamos y nosotros pues te decimos, no sabemos qué pensás, Mamá Ixmucané, pero como que no está bueno que el tiempo se ande así nomás, sin nadie ni nada que lo oriente cuándo y por dónde se tiene qué caminar y con qué paso. Así pensamos, Mamá Ixmucané, no sabemos qué nos vas a decir vos con este problema que te decimos''.

La Mamá Ixmucané se suspiró durante un buen rato y entonces ya dijo:
''No está bien que el tiempo ande así nomás como burro sin mecate, haciendo sus destrozos y mucho estropeando a todas estas buenas gentes''.

¬ Sí, pues, no está bien¬ dijeron los dioses.

Y se esperaron un rato porque sabían bien que no había terminado de hablar la Mamá Ixmucané, sino que apenas empezaba. Por eso, desde entonces, las mamás apenas empiezan a hablarnos cuando parece que ya terminaron.

Otro rato se estuvo suspirando la Mamá Ixmucané y entonces siguió hablando:

''Allá arriba, en el cielo, está pues la cuenta que debe seguir el tiempo y el tiempo sí hace caso si alguien le está leyendo y diciendo qué sigue y cómo y cuándo y dónde".

¬ Sí está y sí hace caso ¬dijeron los dioses.

Más se suspira la Mamá Ixmucané y por fin dice:

''Estoy dispuesta a leerle al tiempo la cuenta para que aprenda a andarse derecho, pero ya no tengo buenos mis ojos y acaso puedo mirar al cielo, no puedo''.

¬ No puede ¬dijeron los dioses.

¬ Viera que puedo ¬dijo la Mamá Ixmucané. Pa luego lo enderezo al tiempo, pero ahí está que no puedo mirar y leer el cielo, porque no tengo buenos mis ojos.

¬ Mmmh ¬dijeron los dioses.

¬ Mmmh ¬dijo la Mamá Ixmucané.

Así tardaron, nomás diciendo "mmmh" los unos y la otra, hasta que por fin los dioses se pensaron otra vez y dijeron:

¬ Mirá vos, Mamá Ixmucané, no sé qué pensás pero nosotros pensamos que está bueno si te traemos el cielo pacá abajo y pues ya cerquita bien que lo podés mirar y leer y enderezarle el paso al tiempo.

Y la Mamá Ixmucané se suspiró fuerte cuando dijo:

''¿Caso tengo dónde ponerlo al cielo? No, no, no. ¿No mirás que está chiquita mi champa? No, no, no''.

¬ No, no, no ¬dijeron los dioses.

Y otro buen rato se quedaron con sus "mmmh", "mmmh". Ya luego se pensaron los dioses otra vez y dijeron:

¬ Mirá vos, Mamá Ixmucané, no sé qué pensás, pero nosotros pensamos que está bueno si lo copiamos lo que está escrito en el cielo y lo traemos y vos lo copias y ya lo podés leer y así enderezás el paso del tiempo.

¬ Ta bueno ¬dijo la Mamá Ixmucané.

Y subieron los dioses y se copiaron en un cuaderno la cuenta que contaba el cielo y se bajaron otra vez y fueron con el cuaderno a ver a la Mamá Ixmucané y le dijeron:

¬ Mirá vos, Mamá Ixmucané, aquí está pues la cuenta que cuenta el cielo, aquí la apuntamos en este cuaderno pero no va a durar, así que tenés que copiarlo en otro lado donde dure todo el tiempo la cuenta que endereza el camino del tiempo.

¬ Sí, sí, sí ¬dijo la Mamá Ixmucané. En mis manos la copia la cuenta y yo le enderezo el paso al tiempo para que derecho se camine y no se ande como viejito bolo.

Y en la palma y el dorso de las manos de la Mamá Ixmucané los dioses escribieron la cuenta que en el cielo cuenta para enderezar el camino del tiempo, y por eso las mamás sabedoras muchas rayas se llevan en las manos y en ellas leen el calendario y cuidan así que el tiempo se camine derecho y no se olvide la cosecha que la historia siembra en la memoria.

Se calla el viejo Antonio y la doña Juanita repite, viéndose las manos, "viene el agua a tiempo".

Esto que les cuento fue hace 10 años, una madrugada de mayo. Hoy, en esta madrugada del 10 de mayo, queremos saludar a un grupo de personas que estuvieron con nosotros en este encuentro, y que han estado con nosotros aun cuando no estaban. Estoy hablando de las madres de presos y desaparecidos políticos a quienes nosotros, sus hijos nuevos, felicitamos por este 10 de mayo. Con ellas vuelve Mamá Ixmucané a darnos memoria digna y a recordarnos la cuenta para cosechar el mañana que la historia siembra.

Salud, pues, a estas madres sabedoras, salud a estas mujeres que nos aseguran que siempre habrá alguien que no pierda la memoria.

31 comentarios:

Anónimo dijo...

Fastidious replies in return of this matter with firm arguments and telling all concerning that.


My homepage - PSN Code Generator

Anónimo dijo...

I always spent my half an hour to read this webpage's content daily along with a mug of coffee.

Feel free to visit my blog post - free downloads recovery software

Anónimo dijo...

This is a topic that is near to my heart... Take care!
Exactly where are your contact details though?

Also visit my weblog play minecraft full version free

Anónimo dijo...

Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.

Any feed-back would be greatly appreciated.

Here is my weblog; look for cats

Anónimo dijo...

I do trust all of the ideas you have offered to your post.
They are really convincing and will definitely work.
Nonetheless, the posts are too quick for starters. Could you please prolong them
a bit from subsequent time? Thank you for the post.

my weblog Funny Highway Jingle Bells Car Videos

Anónimo dijo...

Howdy would you mind sharing which blog platform you're using? I'm planning to start
my own blog in the near future but I'm having a hard time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm
looking for something unique.
P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

Also visit my page ... Funny Pictures

Anónimo dijo...

I'm not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic information I was looking for this info for my mission.

Stop by my web-site; dragonvale online game pc

Anónimo dijo...

excellent put up, very informative. I'm wondering why the other specialists of this sector do not notice this. You should proceed your writing. I am confident, you've a huge
readers' base already!

my website; sharecash downloader 2012

Anónimo dijo...

Having read this I believed it was really enlightening.
I appreciate you taking the time and effort to put this content together.
I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments.
But so what, it was still worthwhile!

Feel free to surf to my web-site - minecraft free

Anónimo dijo...

Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in
it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but other than that,
this is great blog. A great read. I'll definitely be back.

my web page :: Pictures And Captions

Anónimo dijo...

You can definitely see your enthusiasm in the article you write.
The arena hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe.
Always follow your heart.

Feel free to surf to my weblog ... pier 1

Anónimo dijo...

Hello! I could have sworn I've visited this web site before but after looking at many of the articles I realized it's new to me.
Anyhow, I'm certainly delighted I stumbled upon it and I'll be book-marking it and checking back often!


Here is my web-site ... Free minecraft Accounts

Anónimo dijo...

I think the admin of this website is truly working hard for his web site, because here every stuff is quality
based data.

Have a look at my blog; Password unlocker

Anónimo dijo...

Hmm it looks like your site ate my first comment
(it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm
thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger
but I'm still new to everything. Do you have any helpful hints for rookie blog writers? I'd genuinely
appreciate it.

my page Free Minecraft

Anónimo dijo...

Thank you for any other informative web site. Where
else could I am getting that kind of info written in such an ideal way?
I've a undertaking that I am just now operating on, and I've
been on the look out for such info.

Look at my web page password cracker

Anónimo dijo...

Unquestionably believe that which you stated. Your favorite justification seemed to be on the internet the easiest thing to be
aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they
just do not know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out
the whole thing without having side effect , people could
take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

my page ... metal of honor demo

Anónimo dijo...

When someone writes an article he/she maintains the
image of a user in his/her mind that how a user can be aware of it.
Therefore that's why this article is perfect. Thanks!

Take a look at my weblog; recovery software free

Anónimo dijo...

Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

Check out my homepage cheat enghine

Anónimo dijo...

Magnificent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just too fantastic.
I really like what you've acquired here, certainly like what you're saying and the way in which
you say it. You make it enjoyable and you still take care of
to keep it wise. I can not wait to read far more from you.
This is really a tremendous site.

Feel free to visit my web page ... Free password Recovery software

Anónimo dijo...

I have been surfing online more than 2 hours today,
yet I never found any interesting article like yours.
It is pretty worth enough for me. In my view,
if all webmasters and bloggers made good content as you did,
the internet will be much more useful than ever before.


My homepage - free premium minecraft account
()

Anónimo dijo...

I loved as much as you will receive carried
out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish.
nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following.

unwell unquestionably come more formerly again as
exactly the same nearly very often inside case you
shield this hike.

Here is my page - Dragon Vale Action Replay Codes ()

Anónimo dijo...

I think the admin of this website is really working hard in support of his site,
because here every stuff is quality based
stuff.

Stop by my blog post ... sharecash

Anónimo dijo...

Hello! I'm at work browsing your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

Here is my page - hack a twitter

Anónimo dijo...

Great blog you have got here.. It's hard to find quality writing like yours these days. I honestly appreciate people like you! Take care!!

Feel free to surf to my webpage sharecash downloader

Anónimo dijo...

Hi, I do think this is a great web site. I stumbledupon it ;
) I'm going to come back once again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

my blog ... cityville cash tool

Anónimo dijo...

Free Windows Password Reset Software - http://www.windowspasswordrecovery.
tk - For Windows8, Windows 7, Vista, XP, Windows 2000, Windows Server 2003
and 2008 and NT passwords - Easy Free Password
Recovery Software - Crack Windows Passwords

Hi! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform
are you using for this site? I'm getting fed up of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

Anónimo dijo...

Free PSN Code Cards

Also visit my page; PSN Code Generator

Anónimo dijo...

Thanks for sharing your thoughts about [download to free music].
Regards

Also visit my blog post - soundcloud ripper

Anónimo dijo...

This post is worth everyone's attention. How can I find out more?

My site :: all Miscrits

Anónimo dijo...

It's actually a nice and useful piece of info. I'm happy
that you just shared this helpful info with us.
Please stay us informed like this. Thank you
for sharing.

My homepage; Free TV Series

Anónimo dijo...

Hi! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask.
Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article
or vice-versa? My website covers a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other.
If you are interested feel free to shoot me an email.
I look forward to hearing from you! Great blog by the way!


Have a look at my web page - car town cash hack